Z jakého důvodu se neustále zpřísňují emisní limity
Každý majitel osobnÃho automobilu vÃ, že musà pravidelnÄ› mimo jiné chodit také na měřenà emisÃ. To nám Å™ekne, zda je obsah zplodin, které vůz produkuje, v souladu s platnými normami. Problém je v tom, že tyto normy se neustále zpÅ™ÃsňujÃ.
Â
To dÄ›lá vrásky hlavnÄ› majitelům starÅ¡Ãch vozidel. PrávÄ› u nich je totiž obsah Å¡kodlivin ve výfukových plynech vÄ›tÅ¡Ã, než u tÄ›ch modernÃch. Snadno se tedy může stát, že měřenÃm neprojde. A v takovém pÅ™ÃpadÄ› vůz nesmà na silnici. Nenà tedy divu, že si na to lidé stěžujÃ.
Â
Â
Emisnà limity byly původnÄ› zavedeny jako snaha o zlepÅ¡enà životnÃho prostÅ™edà a o snÞenà škodlivin ve vzduchu. SkuteÄnÄ› jen málokdo si uvÄ›domuje, kolik výfukových zplodin zvláštÄ› ve mÄ›stech u frekventovaných silnic je. A ty pro nás samozÅ™ejmÄ› nejsou dobré.
Â
Zdálo by se, že emisnà normy tento problém vyÅ™eÅ¡Ã, alespoň ÄásteÄnÄ›. To se vÅ¡ak nestalo, a objem Å¡kodlivin se neustále zvyÅ¡uje. To se může zdát zvláštnÃ, avÅ¡ak je pro to velmi rozumný důvod – jednoduÅ¡e Å™eÄeno, poÄty automobilů na naÅ¡ich silnicÃch velmi rychle rostou. ZatÃmco dÅ™Ãve jsme mÄ›li ménÄ› aut, která produkovala vÃce Å¡kodlivin, dnes máme mnohem vÃce aut, která produkujà škodlivin ménÄ›. Výsledek vÅ¡ak znamená, že zdánlivÄ› k žádnému zlepÅ¡enà nedoÅ¡lo.
Â
Â
Pravdou vÅ¡ak je, že pokud bychom emisnà limity nemÄ›li, byla by pÅ™i souÄasném poÄtu aut situace ohlednÄ› Å¡kodlivých látek ve vzduchu mnohem horÅ¡Ã, než je tomu dnes. JistÄ›, můžeme namÃtnout, že jedno auto situaci nezmÄ›nÃ. A to je pravda. AvÅ¡ak na silnicÃch nemáme jen jedno auto, a s tÃm je nutné pracovat.
Â
Je proto pravdÄ›podobné, že se tyto limity budou i nadále zpÅ™Ãsňovat, zvláštÄ› s plánovaným pÅ™echodem k elektromobilitÄ›. Ten je vÅ¡ak s nejvÄ›tÅ¡Ã pravdÄ›podobnostà jeÅ¡tÄ› desÃtky let vzdálený – nejprve je potÅ™eba zdokonalit technologie a zlevnit výrobu. Do té doby se vÅ¡ak musÃme s naÅ¡imi benzinovými a naftovými motory snažit dÄ›lat co nejménÄ› Å¡kody.